UUTISARKISTO
» 2015
» 2014
» 2013
» 2012
» 2011


SUOMEN SUKU  » AJANKOHTAISTA



Hyvää Sanomaa Baškortostanin mareille

18.11.2021

Anatoli Fadejev löysi Raamattua lukiessaan tien Vapahtajansa Jeesuksen luo, ja siksi hän pitää tärkeimpänä tehtävänään välittää Jumalan sanaa toisille ihmisille. Baškortostanin pääkaupungissa Ufassa asuva Anatoli on seurakuntansa muiden uskovien kanssa 1990-luvun alkuvuosista asti levittänyt Hyvää Sanomaa tasavaltansa kyliin ja kaupunkeihin. Erityistä huolta hän kantaa omasta kansastaan, mareista. Näiden tavoittamisessa omakielinen Sanan on avainasemassa, ja siitä syystä mariksi julkaistuista raamatunosista on otettu lisäpainoksia: Uuden testamentin (2007) lisäpainos ilmestyi viime vuonna ja Johanneksen evankeliumin v. 2019. Marien omakielinen Raamattu on valmistumassa lähivuosina.

Anatoli kertoo:
"Tällä hetkellä evankelioimistiimiimme kuuluu mareja Baškortostanin eri kylistä ja heidän lisäkseen uskovia Ufasta. Pääasiassa koetamme tavoittaa mareja, mutta Hyvää Sanomaa saavat myös tasavaltamme toiset kansallisuudet kuten baškiirit, tataarit, tšuvassit, udmurtit ja venäläiset. Työmme ulottuu neljän piirikunnan alueelle Baškortostanissa, ja mukana on viitisenkymmentä tiimiläistä kahdestatoista eri kylästä tai kaupungista.

Marit ottavat helposti vastaan Jeesuksen Kristuksen. Marien keskuudessa on kuitenkin pakanuutta, josta uskonratkaisun tehneet usein vielä pitävät kiinni.
      Tiimiläisemme ovat vapautuneet pakanallisista tavoista ja tottumuksista, mutta sitä ei voi sanoa kaikista vastauskoontulleista. Kuitenkin luotamme siihen, että Jumalan Sanan, rukoustemme ja toisten uskovien todistusten kautta he lopulta sanoutuvat irti kuolleista jumalistaan ja kääntyvät kokosydämisesti elävän Jumalan puoleen. Jeesus Kristus ei jäänyt hautaan – Hän nousi kuolleista!

Työmme on jatkunut pandemian keskellä, mutta turvallisuussyistä olemme tehneet joitakin muutoksia. Aiemmin pieni ryhmä meni tapaamaan uskoon tulleita, luki yhdessä heidän kanssaan luvun marinkielisestä Johanneksen evankeliumista, keskusteli siitä, rukoili ja lauloi yhdessä heidän kanssaan. Korona-aikana tiimiläisemme ovat käyneet kodeissa kaksittain kerran kuussa, mutta mikäli tilanne sallii, pyrimme jatkossa käymään kaksi kertaa kuukaudessa. Joidenkin käyntien yhteydessä jaamme kylissä Uusia testamentteja ja Johanneksen evankeliumeja. Tämän lisäksi meillä on hengellinen lehti, jota samalla voimme antaa ihmisille.
      Marinkielisen hengellisen kirjallisuuden kautta olemme saaneet kosketuksen 64:ään uuteen marikylään, tutustuneet ihmisiin ja solmineet yhteyksiä. Monesti käy niin, että saamme kutsun tulla uudestaan. Kun noin vuosi sitten olimme Birskin piirikunnassa, eräs mies pyysi meidät kotiinsa. Keskustelimme ja lahjoitimme hänelle Johanneksen evankeliumin. Hän ilahtui kirjasta suuresti ja pyysi meitä tulemaan uudelleen. Mutta kun tänä kesänä menimme, emme enää tavanneet häntä, hän oli kuollut. Kolmelle hänen naapureistaan saimme lahjoittaa Uuden testamentin, ja yksi heistä antoi elämänsä Jeesukselle.
      Tässä piirikunnassa on nyt useita uusia opetuslapsia. Eräs nainen sai aiemmin venäjänkielisen Uuden testamentin, ja lupasimme, että hän saisi kirjan myös mariksi. Kun kävimme hänen kylässään muutama viikko sitten, kävi ilmi, että hän oli jo kolme kertaa lukenut UT:n venäjäksi. Saatuaan nyt UT:n mariksi hän ilostui valtavasti. Kerroimme hänelle pelastuksen tiestä, ja hän halusi lähteä seuraamaan Jeesusta. Hän itki ilosta.
      Tapasin myös entisen luokkatoverini ja tutustuin hänen mieheensä. Kumpikin halusi tehdä uskonratkaisun, ja he saivat lahjaksi UT:n. Miehellä on ollut alkoholiongelma, mutta nyt hän sai kutsun uuteen elämään.
      Yhdessä kylässä on veli, joka nykyisin tulee Ufaan marinkielisiin kokouksiin. Hän on käynyt kasteella paikallisessa seurakunnassa. Kesän matkamme aikana tutustuimme hänen sukulaisiinsa. Marraskuussa on suunnitteilla uusi matka heidän luokseen.
      Auttakoon Herra meitä palvelemaan kaikkia Hänen opetuslapsiaan, ohjaamaan uskoon tulleita niin että he juurtuvat Kristukseen ja vapautuvat kaikista pakanuuden muodoista. Antakoon Herra meille valitsemiaan palvelijoita ja opetuslapsia, joista voi vähitellen kasvaa Jumalan mielen mukaisia sanansaattajia."

Teksti: A. Fadejev, Kuvat A. Fadejev/RKI



Voit antaa tukesi Suomen suvun raamatunkäännöstyölle sekä esirukouksin että lahjoittamalla varoistasi eri käännösprojekteihin. Pankkitiedot kaikkiin projekteihimme löytyvät tästä linkistä. Herra siunatkoon lahjasi ja vaivannäkösi!




»» Kaikki uutiset